بلاگ

تعویض تسمه تایم

مهم ترین و کاربردی ترین نکات تعویض تسمه تایم

مهم ترین و کاربردی ترین نکات تعویض تسمه تایم

تعویض تسمه تایم یکی از مراحل اساسی در نگهداری خودروهاست که در امداد خودرو شیراز انجام می گردد. زیرا  یکی از حیاتی ترین و مهم‌ترین قطعات به‌کاررفته  در سیستم موتور خودرو است که وظیفه هماهنگ کردن حرکت سیستم‌های داخلی موتور را  برای حفظ عملکرد بهینه موتور به عهده دارد.و با گذشت زمان و استفاده مداوم، تسمه تایم ممکن است خراب شده و در صورت عدم تعویض به موقع، خسارات جدی در موتور ایجاد شود. زمان تعویض کردن تسمه تایم با توجه به نوع و مدل خودرو فرق دارد . ولی در کل می توانیم به تعداد کیلومترهای طی شده توسط خودرو  را مبنا قرا ر دهیم بستگی دارد

تعویض تسمه تایم

 

تسمه تایم چیست؟

 تسمه تایم قطعه‌ای لاستیکی است که روی آن تعدادی دندانه وجود دارد و روی پولی‌های میل‌لنگ و میل‌سوپاپ قرار می‌گیرد و این دو قسمت موتور را به یکدیگر متصل می‌کند دندانه‌ها و اندازه تسمه بستگی به نوع خودرو دارد. البته در برخی خودروها از زنجیر تایم بجای تسمه استفاده شده است. زنجیر تایم در مقایسه با تسمه تایم عمر طولانی‌تری دارد، اما تسمه تایم با توجه به لاستیکی بودن طول عمر خاصی دارد و به‌موقع باید تعویض شود. زنجیر تایم به دلیل آهنی بودن سروصدای بیشتر و هزینه‌ بیشتری داشته و تعمیر آن هم سخت‌تر است‌. در خودروهای تولید داخل، فقط در پیکان و پیکان وانت از زنجیر تایم در آن‌ها استفاده شده است، وسایر خودروها از تسمه تایم  استفاده میکنند.

خطر پارگی تسمه تایم و مشکلات احتمالی آن

تعویض تسمه تایم

 پاره شدن تسمه تایم خسارات زیادی را برای خودرو به همراه دارد. خرابی و کج شدن سوپاپ‌ها کمترین خسارتی است که به علت خرابی تسمه تایم برای خودرو پیش می آید. اگر دور موتور بالا باشد و تسمه  تایم پاره شود حتی ممکن است سیلندر نیز آسیب ببیند و نیاز به تعویض داشته باشد.

نشانه‌های  زمان تعویض تسمه تایم

  • صداهای غیرطبیعی در موتور
  •  افت توان موتور
  •  افزایش مصرف سوخت
  • از دست رفتن کنترل بر روی موتور
  • افزایش دود خروجی از اگزوز است
  • استارت نخوردن ماشین

 نکته:

تسمه دینام به‌مراتب عمر بسیار کمتری نسبت به تسمه تایم دارد ومعمولاً بعد از هر ۲۰ هزار کیلومتر، تسمه دینام نیاز به تعویض دارد. در صورت پاره شدن تسمه دینام  تکه‌های پاره شده تسمه دینام به داخل محفظه تایمینگ  می رود و باعث پاره شدن تسمه تایم می‌شود.

زمان تعویض تسمه تایم

تعویض تسمه تایم باید به موقع انجام شود تا از خسارات جدی به موتور جلوگیری شود. سازندگان خودرو  توصیه می‌کنند که تعویض تسمه تایم هر 60,000 تا 100,000 کیلومتر یا هر 4 تا 6 سال یک بار انجام شود، اما این مقدار بستگی به نوع خودرو و شرایط استفاده دارد

تعویض تسمه تایم بستگی به کارکرد خودرو دارد. این قطعه در تمامی خودروها در یک مدت‌زمان یا یک کیلومتر مشخص تعویض نمی گردد. اما زمانی که کارکرد خودرو به ۶۰ هزار کیلومتر رسید بهتر است که تسمه تایم تعویض شود.

البته خودرویی چندین سال کار نکرده باشد، که ممکن است تاریخ انقضا  تسمه گذشته  باشد، باید تعویض گردد. معمولاً از تاریخ  تولید تسمه ۳ تا ۵ سال بهترین زمان استفاده آن است.

با توجه به این نکته ، برای تعویض تسمه تایم ، هم باید به مقدار کیلومتر طی شده  خودرو و هم تاریخ انتقضا تسمه  توجه کرد.

بهتر است زمانی که  تسمه تایم  تعویض می شود، بلبرینگ تایم نیز تعویض گردد. بلبرینگ نسبت به تسمه تایم طول عمر بیشتری  دارد. و هر ۱۰۰ هزار کیلومتر بلبرینگ عوض می‌شود، ولی  بهتر است  با تسمه دینام ،بلبرینگ تایم را  عوض کنید؛ چون اگر بلبرینگ تایم خراب شود  همان خساراتی را ایجاد میکند که پاره شدن تسمه تایم به به دنبال خواهد داشت.

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در خودروهای مختلف

  • پراید ----------->   ۱۰۰ هزار کیلومتر
  • ریو  ----------->   ۶۵ هزار کیلومتر
  • مزدا ۳۲۳  ----->   ۷۰ هزار کیلومتر
  • زانتیا----------->   ۶۵ هزار کیلومتر
  • تندر۹۰ --------->  ۴۰ هزار کیلومتر
  • مگان ---------->  ۶۰ هزار کیلومتر
  • پژو ۴۰۵-------->  ۷۰ هزار کیلومتر

همان‌طور که دیدید، میانگین تعویض تسمه تایم ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر است. اگاسم ماشین  شما در لیست گفته شده موجود نیست به دفترچه راهنما ماشینتان  مراجعه و از زمان مناسب تعویض تسمه تایم مطلع شوید.

تعویض تسمه تایم

نکات بسیار مهم  درباره تسمه تایم 

۱. مواظب باشید  تسمه  تایم یدک شما تا  نشود  و  وسایل سنگین بر روی آن قرار ندهیدچون نباید در سطح تسمه تایم ، ترک، جدایی لایه‌ها و پریدگی لبه دندانه‌ها   وجود داشته باشدو تمامی دندانه‌ها باید سالم باشند. در صورت وجود  خرابی یا ترک و وجود فاصله بین  دندانه‌ها ازآن تسمه تایم استفاده  نکنید.

 

۲. تسمه‌ تایم باید بمرتبا  بررسی شود و تاریخ تعویض آن باید مشخص شود. و در زمان تعویض تسمه تایم اگر برایتان مقدور بود قطعاتی مثل پولی، هرزگردها و واترپمپ را نیز تعویض نمایید. زیرا در  صورت خراب شدن  یا ایراد پبدا کردن  این قطعات ، آسیب به تسمه خواهد رسید.

 

نتیجه گیری

 توجه و نگهداری از تسمه تایم را جدی بگیرید که  هم  باعث  بهبود عملکرد موتور  خودرو می شود و هم  از خسارت های بعد از خرابی تسمه تایم   جلوگیری می‌کند و باعث   ظولانی تر شدن  عمر مفید خودرو  میشود.همچنین به تسمه دینام، بلبرینگ تایم و واترپمپ نیز توجه کنید  که سالم باشند و آن‌ها را نیز مرتبا  بررسی کنید. 

برای بررسی و تعویض تسمه تایم و یا هر قطعه دیگر ماشینتان  و یا هرگونه  تعمیرات خودرو خود می توانید با مکانیک سیار شیراز  09177185452  تماس بگیرید تا در سریع ترین زمان و منصفانه ترین قیمت تعمیرات را انجام دهد.

جرثقیل یدک کش شیراز

حمل خودرو تصادفی شیراز

حمل خودرو شیراز

امداد خودرو شبانه روزی شیراز